Leerlingbegeleiding


Voor leerlingen die (tijdelijk) wat extra zorg of begeleiding nodig hebben, is er een goed vangnet. Indien nodig zijn leerlingen snel in beeld bij ons zorgadviesteam. We bieden professionele begeleiding bij dyslexie, starten praatgroepen op voor leerlingen die te maken krijgen met verlies of gescheiden ouders en bieden faalangst- en examenvreestrainingen aan. Daarnaast kunnen leerlingen gebruikmaken van ons huiswerkcentrum en van onze algemene en vakspecifieke studiebegeleiding.

 

Heb je op de Open Dag onze gang met 'Goed voor Elkaar' standjes gezien? Lees hier alle informatie over alle standjes met leerlingen en personeelsleden die hier vertegenwoordigd waren:

>> naar de informatie 'Goed voor Elkaar'
 

Ons begeleidingssysteem

Ons begeleidingssysteem is het klassenmentorenmodel. Hieronder is dit model schematisch weergegeven. De begeleiding in de eerste en tweede lijn wordt uitgevoerd door personeelsleden. In de eerste lijn is dat de klassenmentor, in de tweede lijn zijn dat de decaan, de schoolleiding, de studiebegeleider, de begeleider dyslexie, de begeleider hoogbegaafde leerlingen, de intern coach en de zorgcoördinator. Bij de leerlingbegeleiding zijn verschillende personen betrokken. Alle aspecten van de begeleiding zijn uitvoerig omschreven in het  'SchoolOndersteuningsProfiel'.

Naar het SchoolOndersteuningsProfiel >>
 

Mentor, conrector en decaan

Mentor
Elke klas heeft een eigen mentor. Een belangrijke taak van de mentor is om ervoor te zorgen dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op onze school. Ook volgt hij/zij de studieprestaties van de leerlingen. Leerlingen kunnen altijd bij de mentor terecht met vragen en/of problemen. Regelmatig overleggen de mentor en leerlingen samen over studie en andere zaken. Voor ouders/verzorgers is de mentor het eerste aanspreekpunt. De mentor speelt ook een belangrijke rol bij de advisering m.b.t. de schoolloopbaan.

Meer lezen over contact met de mentor >>

Conrector 
Soms zal de mentor extra hulp inschakelen van de afdelingsconrector. De conrector is verantwoordelijk voor de afdeling en regelt o.a. zaken rondom bevordering (jaarovergang) en resultaten, het welzijn van leerlingen, verlof, ziekte, verzuim, te laat komen, verwijdering uit de les enz. De toelating van nieuwe leerlingen wordt geregeld door de conrector.
Ouders/verzorgers kunnen altijd contact opnemen voor persoonlijk of telefonisch overleg.

Decaan
Voor veel leerlingen is het moeilijk een goede keuze te maken voor hun verdere studie en beroep. De schooldecanen helpen leerlingen - en hun ouders/verzorgers - hierbij d.m.v. advies over alle zaken die betrekking hebben op loopbaankeuzes.

Leerlingen krijgen hulp bij het maken van hun profielkeuze en vakkenpakketkeuze door middel van voorlichtingen tijdens lessen, informatieavonden, gesprekken en excursies. Verder is onze school aangesloten bij DeDecaan.net. Landelijk nieuws en andere informatie wordt daar automatisch bijgehouden en het schooleigen deel wordt beheerd door de decanen. Leerlingen bouwen hierin hun eigen keuzedossier op.

Het programma Qompas draagt bij aan een stukje zelfreflectie en het maken van goede keuzes. Ouders/verzorgers kunnen hierin meekijken en worden soms gevraagd om een competentietest in te vullen t.b.v. de opbouw van het keuzedossier van hun kind(eren).

Dyslexie en dyscalculie

Als een leerling dyslexie heeft wordt daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Bijvoorbeeld door meer tijd te geven bij toetsen, een minder strenge beoordeling op spelling, aangepaste leesboeken, regelkaarten, enz. Dit is in lijn met het Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. We leggen dit per leerling vast in een handelingsplan. Ook bieden we een abonnement op het computerprogramma Kurzweil 3000 en DAISY-boeken (gesproken boeken) aan. Uiteraard moet uit onderzoek zijn gebleken dat er sprake is van dyslexie om voor deze ondersteuning in aanmerking te komen. Dyslexie-testen lopen doorgaans via het Samenwerkingsverband. 

Voor nieuw aangemelde dyslectische leerlingen en hun ouders/verzorgers is er een informatieavond in juni. Indien mogelijk worden de handelingsplannen op deze avond uitgedeeld.

Als een leerling dyscalculie heeft bekijken we in overleg met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) hoe we dit het beste kunnen begeleiden. Zij worden uitgenodigd voor een individueel gesprek.

Hoogbegaafdheid en talent

Uitdaging en verdieping!
Hoogbegaafde leerlingen krijgen, indien gewenst, naast de mentor een persoonlijke begeleider. Samen met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) wordt bekeken welke begeleiding het beste past en waar we de leerling mee kunnen helpen om school fijn en uitdagend te houden. Leerlingen die niet hoogbegaafd zijn, maar wel uitblinken in een bepaald vak kunnen hiervoor ook extra leerstof aangeboden krijgen.

Het Altena College vindt het belangrijk om getalenteerde leerlingen te belonen door uitdagend of verdiepend onderwijs aan te bieden en onderpresteren te voorkomen. Leerlingen die over de gehele lijn bovengemiddeld scoren zonder daar al te veel inspanning voor te leveren, worden daarom uitgenodigd voor het Altena Plus-programma. Leerlingen werken een aantal uur per week aan uitdagende taken. Altena Plus biedt leerlingen een zéér ruime keus aan extra projecten en modules op het gebied van IT, sport, techniek, muziek, film/theater en kunst.

Ook voor leerlingen in de bovenbouw die meer uitdaging nodig hebben, is er binnen het Altena Plus-programma veel keuze. Zo kunnen atheneumleerlingen proefstudeeropdrachten doen aan de universiteit, de module filosofie volgen, deelnemen aan de debatclub, of bijles geven aan leerlingen uit de onderbouw.

8 Plus
Vanaf klas 2 hanteren we het '8 plus' principe. Dit houdt in dat een leerling die bij een bepaald vak een 8 of hoger staat - onder voorwaarden - als beloning vrijstelling van enkele lessen van dat vak kan krijgen.

Meer lezen over het Altena Plus-programma >>

Studiecentrum, huiswerkcentrum en studiebegeleiding

Studiecentrum
Het studiecentrum is een informatie- en studieruimte voor leerlingen en docenten. Hier zijn boeken, tijdschriften, kranten en audiovisuele media te vinden; ook zijn er ICT-werkplekken met internet en stiltewerkplekken. Ook de studiehuisuren – waarin bovenbouwleerlingen aan een vak naar keuze werken - worden hier doorgebracht. Onze leerlingen mogen gebruik maken van alle materialen van de openbare bibliotheken in het Land van Heusden en Altena, ook al woont de leerling zelf ergens anders. Materialen die bij deze bibliotheken geleend worden kunnen op school opgehaald en ingeleverd worden.

Huiswerkcentrum
Leerlingen die het fijn vinden om op school hun huiswerk te maken kunnen terecht in het Huiswerkcentrum. Hier kan - onder toezicht van medewerkers - in alle rust gewerkt worden. Het Huiswerkcentrum is vrijwillig tenzij leerlingen langere tijd hun huiswerk niet goed maken. Het kan dan voorkomen dat een leerling (tijdelijk) verplicht naar het Huiswerkcentrum wordt gestuurd. Door de prettige en goede werksfeer maken veel leerlingen hier vrijwillig gebruik van. Het Huiswerkcentrum is dagelijks geopend van 13.15 – 16.15 uur.

Studiebegeleiding
Algemene studiebegeleiding is er voor leerlingen die het lastig vinden om de lesstof te overzien of hun tijd goed in te delen. Daarnaast is er vakspecifieke studiebegeleiding voor leerlingen die moeite hebben met een onderdeel van een bepaald vak. Studiebegeleiding is niet bedoeld als langdurige bijles, maar als tijdelijk hulpmiddel zodat de leerling weer vooruit kan.

TopTutors
Leerlingen die zelf bijles willen regelen kunnen via stichting TopTutors - tegen een vergoeding - terecht bij oud-leerlingen van het Altena College. Deze leerlingen kennen de school, de docenten en de methodes goed. Aanmelden kan via de website van het landelijke netwerk van TopTutors  of door een e-mail te sturen naar 'oud-leerling' en 'managing Tutor' Kiara Rentrop. Haar emailadres is: kiararentrop@toptutors.nl.

Passend onderwijs en intern coach

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan - als het kan - naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.

Op het Altena College proberen wij alle leerlingen een zo passend mogelijke leeromgeving aan te bieden. Om dit te kunnen bereiken met leerlingen met een ontwikkelingsstoornis (bijvoorbeeld ADHD, ASS, PDD-NOS), een lichamelijke handicap en/of andere problemen, is het belangrijk dat wij vanaf de aanmelding al weten wat er speelt bij uw zoon/dochter. Wij kunnen dan in overleg met de basisschool, u als ouders, met de leerling en met ons ondersteuningsteam een zo goed mogelijk plan maken om de overgang naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook kunnen we dan bepalen of er extra ondersteuning nodig is bij de start op het Altena College.

Voor alle leerlingen is er basisondersteuning. Deze ondersteuning wordt gegeven door de docenten, de mentor en de conrector van de afdeling. Voor sommige leerlingen is dit niet voldoende, zij hebben extra ondersteuning nodig. Leerlingen kunnen hiervoor in aanmerking komen op advies van het ZAT (ZorgAdviesTeam) van het Altena College en in samenspraak met Samenwerkingsverband Munio, waar onze school bij is aangesloten.
 

Intern coaches en ambulant begeleider

De extra ondersteuning wordt gegeven door verschillende gespecialiseerde coaches. Bijvoorbeeld: dyslexie, hoogbegaafdheid, faalangst (zie andere rubrieken). Daarnaast hebben wij ook drie intern coaches die leerlingen -die vast (dreigen te) lopen in onze reguliere schoolsetting- extra kunnen ondersteunen. Hierbij wordt mogelijk ook onze ambulant begeleider ingezet om samen met de intern coach, ouders en uw kind te bereiken dat hij/zij zo goed mogelijk het onderwijs op het Altena College kan volgen, maar ook dat zijn/haar welbevinden in de klas en daarbuiten goed is, zodat er later kan worden teruggekeken op een fijne schooltijd.

 

Zorgcoördinator en zorgadviesteam (ZAT)

De zorgcoördinator coördineert de extra ondersteuning op het Altena College in samenwerking met de directie en de betrokken docenten.
De zorgcoördinator is voorzitter van het Zorgadviesteam (ZAT) en vertegenwoordigt de school in het Samenwerkingsverband Munio (SWV).

Bij grote of ingewikkelde zorgen, kunnen de mentor en de conrector een leerling aanmelden voor bespreking in het Zorgadviesteam (ZAT). Hierin zitten de zorgcoördinator, de mentor, de conrector en de specialist passend onderwijs van Samenwerkingsverband Munio (intern ZAT).
Als het nodig is, sluiten ook de jeugdarts van de GGD, de leerplichtambtenaar en/of de contactpersoon van het sociaalteam van Ons Altena aan (extern ZAT).
Met elkaar wordt bekeken wat de beste aanpak lijkt in de voorliggende situatie. De ouder(s)/verzorger(s) worden op de hoogte gesteld als hun zoon/dochter in het extern ZAT wordt besproken, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen. De adviezen worden met ouders gedeeld.

Is er een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling, dan treedt de ‘meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ in werking.

Faalangst

Als de stress bij leerlingen zo hoog wordt dat het hun schoolresultaten en/of hun welbevinden beïnvloedt dan spreken we van faalangst. In de tweede klas worden de leerlingen hierop gescreend en is het mogelijk een faalangstreductietraining te volgen op school. In het examenjaar is er ook een training hoe om te gaan met examenvrees. Deze trainingen worden gegeven door ervaren faalangstreductietrainers.

Verzuimbeleid bij ziekte (M@ZL)

Het Altena College hanteert het verzuimbeleid M@ZL (spreek uit: Mazzel) van de GGD West-Brabant. Hierin werken de school, de jeugdarts en de leerplichtambtenaar samen. Als een leerling ziek is, meld(en) ouder(s)/verzorger(s) dit bij de school. Als leerlingen langer dan zeven dagen ziek zijn - of meer dan drie keer in twaalf schoolweken - dan gaat de mentor in gesprek met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) om ervoor te zorgen dat de leerling zo snel mogelijk weer gewoon de lessen kan gaan volgen. Indien nodig wordt de leerplichtambtenaar op de hoogte gesteld.
Ook kan de jeugdarts worden ingeschakeld. Deze gaat met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) in gesprek, doet eventueel onderzoek en geeft advies. Wat met de jeugdarts besproken wordt is vertrouwelijk. Hij of zij mag dit niet zonder de toestemming van de leerling en ouder(s)/verzorger(s) met de school bespreken.

 

Topsport leerlingen

Doel: zoveel mogelijk meedoen aan de lessen BO.

i

Als een leerling een status van het NOC*NS,  sportstatus ‘belofte’ (B), ‘nationaal talent’ (NT) of ‘internationaal talent’ (IT) heeft, dan krijgt hij/zij vrijstelling voor BO (tenzij de leerling mee wil doen aan de lessen BO). Er hoeft dan geen vervangende opdracht gemaakt te worden.

   
ii

Als een leerling geen status heeft, maar wel op een hoog niveau sport, dan hopen we dat een leerling toch meedoet met de lessen BO. Als dat qua tijd een probleem oplevert, dan stuurt/geeft de conrector de leerling een formulier. Met dit formulier kan een leerling aantonen dat meedoen aan de lessen BO ervoor zorgt dat de leerling in tijdnood komt. De conrector beslist vervolgens in overleg met de topsportcoördinator of een leerling wel of niet mee kan doen aan de gymlessen. Als dat het geval is, dan maken we de volgende afspraak:

     -

Als een leerling aan het einde van de dag BO heeft en dan naar de training moet, dan hoeft er geen vervangende opdracht gemaakt te worden.

     -

Als een leerling bijvoorbeeld les 4 en 5 BO heeft, dan maakt de leerling tijdens de les BO huiswerk in het studiecentrum. De docent BO stelt de dames van het studiecentrum op de hoogte wanneer de leerling in het studiecentrum aan het huiswerk werkt.

    Als een leerling geen status heeft en ook niet duidelijk aan kan tonen dat een hij/zij in tijdnood gaat komen, dan wordt de leerling gewoon in de les BO verwacht.

 

De vakgroep houdt een document bij met die regelingen en zorgt voor een overdracht naar de volgende docent B.O.
Aan het begin van elk schooljaar bespreekt de betreffende conrector met de topsportcoördinator de regelingen/faciliteiten van leerlingen binnen die afdeling. Ieder jaar wordt de regeling opnieuw bekeken, de situatie kan veranderd zijn .

 


-

Als een leerling aan het einde van de dag BO heeft en dan naar de training moet, dan hoeft er geen vervangende opdracht gemaakt te worden.

-

Als een leerling bijvoorbeeld les 4 en 5 BO heeft, dan maakt de leerling tijdens de les BO huiswerk in het studiecentrum. De docent BO stelt de dames van het studiecentrum op de hoogte wanneer de leerling in het studiecentrum aan het huiswerk werkt.

 

Praat- en ervaringsgroepen

Rouwverwerkingsgroep
Als er in een gezin sprake is van het overlijden van een vader, moeder, broer of zus heeft dat grote impact op het leven van de nabestaanden. Omdat we ons als school verantwoordelijk voelen voor onze leerlingen, willen we ook graag extra zorg bieden aan leerlingen die een overlijden in het gezin hebben meegemaakt. Daarom bieden we als school de mogelijkheid om deel te nemen aan de ‘rouwverwerkinggroep’. Drie collega’s hebben een intensieve cursus gevolgd om zo’n groep te kunnen begeleiden. Bij het starten van de rouwverwerkingsgroep worden leerlingen vanaf leerjaar 2 -  en ouders/verzorgers - met grote zorgvuldigheid benaderd. Hierna volgt een voorlichtingsavond waarin het doel van de groep wordt uitgelegd.

KIES: bij gescheiden ouders
De KIES-groep is een ondersteuningsgroep voor ‘Kinderen In Echtscheiding Situaties’. Leerlingen van wie de ouders gescheiden zijn, kunnen aansluiten bij deze groep. Tijdens acht bijeenkomsten worden ervaringen gedeeld met andere leerlingen van gescheiden ouders, onder deskundige begeleiding en in een vertrouwelijke sfeer. Er wordt ook bekeken of een leerling extra ondersteuning nodig heeft om het op school goed te blijven doen.