De inrichting van ons onderwijs


Op het Altena College kunnen leerlingen terecht voor de opleidingen mavo, havo en atheneum. Alle leerlingen starten in een 'dakpanbrugklas', zodat er aan het eind van het jaar een weloverwogen beslissing genomen kan worden over de doorstroom naar het 2e leerjaar. Ook alle mogelijkheden vanaf leerjaar 2 en hoger komen hieronder aan bod.

De brugklas

Wij vinden het belangrijk dat onze brugklasleerlingen zich prettig voelen op school. Daarom organiseren wij in juni een kennismakingsmiddag, zodat de leerlingen al voor de zomervakantie kennismaken met hun mentor en hun klasgenoten. In de eerste schoolweek is er ook nog een introductiedag. Op deze dag maken leerlingen d.m.v. leuke activiteiten op een gezellige en ontspannen manier nog beter kennis met elkaar, de mentor en het schoolgebouw. Onze ervaring is dat dit de sfeer in de groep op een positieve manier bevordert.

Al onze brugklassen zijn ‘dakpanbrugklassen’. De leerling komt of in de mavo/havo-brugklas of in de havo/atheneum-brugklas. Dat is afhankelijk van het advies van de basisschool. Aan het eind van het eerste jaar wordt bepaald welke opleiding vanaf het tweede jaar gevolgd kan worden: mavo, havo of atheneum.

Het niveau van het onderwijs en de toetsing in de mavo/havo-brugklas is zo gekozen dat leerlingen zowel voor mavo-2 als voor havo-2 goed zijn voorbereid. Hetzelfde geldt voor de havo/atheneum-brugklas die een goede doorstroom biedt naar havo-2 en atheneum-2. 

Begeleiding:

  • De mentor zal de leerlingen bij de lessen 'studieles' en 'mentoruur' - maar ook buiten deze lessen om - helpen om de overgang van de basisschool naar de brugklas zo soepel mogelijk te laten verlopen.
  • De leerlingen worden tijdens de eerste lessen extra geholpen door de docenten, zodat ze kunnen wennen aan de vakken en de studiemethoden die worden aangereikt. 
  • Daarnaast zijn er ‘lentoren’ die de leerlingen aan het begin van het schooljaar verder wegwijs maken. Een lentor is een leerling uit de voor-examenklas die de brugklasmentoren ondersteunt.
  • Leerlingen die moeite hebben met het vinden van de juiste studiehouding of tegen andere problemen aanlopen krijgen begeleiding. Zo kunnen eventuele problemen bij het bereiken van de onderwijsdoelen voorkomen worden.

Ontwikkeling, Toetsing en Voortgang

  • Leerlingen moeten zo snel mogelijk op een passend niveau onderwijs en begeleiding aangeboden krijgen. Daarom is het belangrijk dat zij snel in het juiste type brugklas zitten.
  • Daarnaast is het belangrijk dat zij op elk niveau voldoende uitdaging krijgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en ook in de gaten wordt gehouden dat zij niet overvraagd worden.
  • Er worden gevarieerde toetsen afgenomen om te kunnen bepalen in welke afdelingen de brugklasleerlingen na het eerste leerjaar geplaatst worden. Ook volgen de mentoren - samen met de conrector en docenten - de ontwikkeling, interesse en werkhouding van de leerlingen, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over de verdere mogelijkheden en best passende schooltype in het tweede leerjaar. 
  • Rond de kerstvakantie is er een overstapmoment voor leerlingen van wie op dat moment duidelijk is geworden dat ze beter in het andere brugklastype op hun plaats zijn. Of de overstap gemaakt kan worden wordt bepaald in de docentenvergadering. Ook aan het einde van de brugklas en in hogere jaren blijven er overstapmogelijkheden.

Mavo

Op de mavo (ook wel 'theoretische leerweg van het vmbo' genoemd) worden leerlingen in vier jaar tijd voorbereid op de havo of het mbo. Leerlingen starten in de mavo/havo-brugklas. Aan het eind van het eerste jaar wordt bepaald welke opleiding het beste bij de leerling past.

De mavo is inhoudelijk dezelfde opleiding als de theoretische leerweg op het vmbo.
Op onze mavo kiezen de leeringen uiteindelijk 7 vakken om examen in te doen.
Daarmee wordt de doorstroom naar een vervolgopleiding nog beter voorbereid.


Wij zijn bovendien niet zomaar een mavo, maar een mavo+.
De PLUS staat voor ‘Praktijkgerichte Lessen: Uitdagend en Stimulerend’. Vanaf het tweede leerjaar mavo kunnen leerlingen uit allerlei praktijkgerichte modules kiezen, zonder dat dit extra tijd kost naast de gewone lessen. Met dit PLUS-aanbod - dat nog volop in ontwikkeling is - gaan leerlingen aan de slag met praktische vaardigheden op het gebied van IT, techniek, zorg, duurzaamheid en muziek.
In het derde leerjaar is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de businessclass. Leerlingen starten dan een eigen bedrijfje en leren daarmee onder andere een businessplan te schrijven, gericht te solliciteren en een aandeelhoudersvergadering te leiden. Bovendien is er in de derde klas een stageweek ingeruimd. Daardoor draagt onze 
mavo+ bij aan een nog betere aansluiting op een vervolgopleiding en bieden we leerlingen een ruime keus uit leuke uitdagende modules.   

Omdat veel leerlingen na de mavo doorstromen naar de havo, blijven de theoretische vakken natuurlijk ook heel belangrijk. Onze leerlingen zijn na de mavo+ net zo goed voorbereid op de havo, als op het mbo.

Meer lezen over onze mavo-opleiding >>

Havo

Leerlingen kunnen in 5 jaar hun Havo-diploma halen. Afhankelijk van het advies van de basisschool, starten leerlingen in mavo/havo- of in de havo/atheneum-brugklas. Aan het eind van het eerste jaar is bekend welke richting het beste bij de leerlingen past. Hierna kunnen de leerlingen doorstromen naar het atheneum of een hbo-opleiding gaan volgen. 

Naast een goed gevulde lessentabel bieden wij onze havo-leerlingen veel mogelijkheden om uitdagende extra vakken te volgen om hun kennis en vaardigheden uit te breiden.

Meer lezen over onze havo-opleiding>>

Atheneum

Op het atheneum kunnen onze leerlingen in zes jaar een atheneumdiploma halen. In het eerste leerjaar starten de leerlingen in de havo/atheneum-brugklas. Aan het eind van het eerste jaar is bekend welke richting het beste bij de leerlingen past. Na het atheneum kunnen leerlingen gaan studeren aan het hbo of de universiteit.

Naast een goed gevulde lessentabel bieden wij onze atheneum-leerlingen veel mogelijkheden om uitdagende extra vakken te volgen om hun kennis en vaardigheden uit te breiden. 

Omdat we het belangrijk vinden dat onze leerlingen goed voorbereid zijn op hun vervolgopleiding bieden we naast de 'normale' vakken ook veel extra's.

Meer lezen over onze atheneum-opleiding >>

Lestijden en pauzes

 

Normaal lesrooster

met pauze na les 3 en 5

 

 

 

les 1 08.30 - 09.20 uur      
les 2 09.20 - 10.05 uur      
les 3 10.05 - 10.50 uur      
kleine pauze        
les 4 11.15 - 12.00 uur      
les 5 12.00 - 12.45 uur      
grote pauze        
les 6 13.15 - 14.00 uur      
les 7 14.00 - 14.45 uur      
les 8 14.45 - 15.30 uur      
les 9 15.30 - 16.15 uur      
         

Verkort lesrooster

Variant verkort op maandag

 

Verkort lesrooster

Variant verkort op di,woe,do,vrij

les 1 08.30 - 09.20 uur   les 1 08.30 - 09.10 uur
les 2 09.20 - 10.05 uur   les 2 09.10 - 09.50 uur
les 3 10.05 - 10.45 uur   les 3 09.50 - 10.30 uur
kleine pauze     kleine pauze  
les 4 11.10 - 11.50 uur   les 4 10.50 - 11.30 uur
les 5 11.50 - 12.30 uur   les 5 11.30 - 12.10 uur
grote pauze     les 6 12.10 - 12.50 uur
les 6 13.00 - 13.40 uur   grote pauze  
les 7 13.40 - 14.20 uur   les 7 13.10 - 13.50 uur
les 8 14.20 - 15.00 uur   les 8 13.50 - 14.30 uur
les 9 15.00 - 15.40 uur   les 9 14.30 - 15.10 uur

 

Opmerkingen:
- roosters kunnen in de loop van het jaar veranderen
- soms wordt een leerling doorgestuurd naar het huiswerkcentrum of naar de terugkomklas
- schoolactiviteiten gaan tot 16.15 uur altijd voor boven bijbaantjes, lessen of activiteiten buiten school 

 

Toelating

Het toelatingsbeleid van onze school is als volgt kort samen te vatten.

Een leerling is welkom op onze school als:

  1. Hij/zij onze missie, visie en waarden respecteert;
  2. Hij/zij in staat moet worden geacht een diploma mavo, havo of atheneum te halen;
  3. Wij de ondersteuning kunnen bieden die hij/zij nodig heeft.


Het tweede punt vullen we als volgt in:

Voor instroom in de brugklas: het advies van de basisschool moet minimaal vmbo-gemengde leerweg zijn. In geval van twijfel overleggen we extra met de basisschool. Bij de plaatsing in de twee dakpanbrugklassen van de school, mavo-havo en havo-atheneum, is het advies van de basisschool bepalend.

Voor de instroom in havo-4 nadat een diploma mavo is behaald: De leerling heeft een zevende examenvak (exclusief maatschappijleer) gevolgd in mavo-4 en is ook geslaagd inclusief dit zevende examenvak. De toelatingscommissie kan een advies geven m.b.t. de kans van slagen op de havo, maar dit is niet bindend. Deze commissie bestaat uit de conrector van de havo en de decaan van de mavo.

Voor de instroom in atheneum-5 nadat een diploma havo is behaald:
De leerling moet in havo-5 wiskunde hebben gevolgd en daarmee zijn geslaagd. Als de leerling het profiel CM of EM kiest, moet de leerling in havo-5 ook een tweede moderne vreemde taal hebben gevolgd en daarmee zijn geslaagd.
De toelatingscommissie kan een advies geven m.b.t. de kans van slagen op het atheneum, maar dit is niet bindend. Deze commissie bestaat uit de conrector van het atheneum en de decaan van de havo.

Voor alle andere situaties van instroom: een bevorderingsbewijs van de school van herkomst.


Het derde punt vullen we als volgt in:

De meeste leerlingen hebben genoeg aan de basisondersteuning die de school biedt. Aan deze leerlingen kan de school uiteraard de ondersteuning bieden die nodig is.
Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig, bijvoorbeeld omdat ze een lichamelijke beperking hebben of een autisme-spectrum-stoornis.
Dan bekijken we zorgvuldig en uitvoerig of onze school de ondersteuning kan bieden die de leerling nodig heeft. We overleggen dan met de leerling, de ouders, de school van herkomst en vaak ook met de deskundigen van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs om gezamenlijk tot een goede beslissing te komen.

Alle ondersteuning die de school biedt is beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel

Voor leerlingen met een autisme-spectrum-stoornis hebben we de procedure om te komen tot een zo goed mogelijke beslissing uitvoerig beschreven. Klik hier om naar deze procedure te gaan.

Lessentabel klas 1, 2, 3 en mavo

Klik hier voor weergave op mobiel

 

Vak

Afkorting

Brugklas

M2

M3

M4

H2

A2

H3

A3

      v v k v k v v v v
Levensbeschouwing lb 2 (tijdelijk 1) 1 1       1 1 1 1
Maatschappijleer ma     2              
Nederlandse taal ne 4 3 3   4   3 3 3 3
Nederlands en Anglia nex     0,5              
Franse taal fa 3 3   3   4 3 3 3 3
Duitse taal du   3   3   4 3 3 3 3
Engelse taal en 3 3 3   4   3 3 3 3
Anglia an (0,25)                  
Geschiedenis en staatsinrichting gs/gsv 2 2   3   4 2 2 2 2
Aardrijkskunde ak 2 2 2     4 2 2 2 2
Wiskunde wi 4 3 3     4 3 3 4 4
Wiskunde/rekenen wix     0,5              
Natuur en Wetenschap new 3 4         3 3    
Natuurkunde + TNI /natuur&scheikunde 1 na/ (+tni)nask1       3   4     3 3
Scheikunde/natuur&scheikunde 2 sk/nask2       3   4     2 2
Biologie bi     2     4     1 1
Economie ec   2 2     4     2 2
Informatica in   2         2 2    
Informatie Technologie Skills its 0,5                  
Kunstvakken II muziek kmu           4        
Kunstvakken II bld vk-tekenen bte           4        
Kunstvakken II bld vk-handenarbeid bha           4        
Beeldende vorming bv 2 2   3     2 2 2 2
Muziek mu 1 1   3     1 1 1 1
Lifestyle & Duurzaamheid led   2         2 2    
Bewegingsonderwijs bo 4 2 3   2   2 2 2 2
Studieles sl 1                  
Mentoruur mtu 1 1 1   0,5   1 1 1 1
Studiebegeleiding/zelfwerkzaamheid sb/zw 1 1 1   1   1 1 1 1
Totaal  

33,5
(tijdelijk 32,5)

37 24 21 11,5 48 34 34 36 36
Totaal incl. keuze  

36

27,5 à 31,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Uitleg afkortingen:

v verplicht vak
k keuzevak
TNI technische natuurkunde en informatica
M2 mavo 2
M3 mavo 3
M4 mavo 4
H2 havo 2
A2 atheneum 2
H3 havo 3
A3 atheneum 3

 

 

 

 

 

 

 

 

Lessentabel havo 4 en 5

Klik hier voor weergave op mobiel

Vak Afkorting Examen Gem CM EM NG NT H4 H5
Levensbeschouwing lb S X         1 1
Maatschappijleer maat S X           2
Nederlandse taal en literatuur netl S+C X         3 4
Engelse taal en literatuur entl S+C X         4 3
Mentoruur mtu nvt X         1 0,5
Culturele en kunstzinnige vorming ckv S X         2  
Bewegingsonderwijs bo S X         2 2
Studiebegeleiding en zelfwerkzaamheid sb/zw nvt X         2 2
Franse taal en literatuur fatl S+C   X* X*     4 3
Duitse taal en literatuur dutl S+C   X* X*     4 3
Geschiedenis ges S+C   X X     3 3
Aardrijkskunde ak S+C   X* X* X*   3 3
Maatschappijwetenschappen maw S+C   X* X*     3 3
Wiskunde A wisA+ S+C     X X   4 3
Wiskunde B wisB S+C         X 4 3
Rekenen rek nvt           1  
Wiskunde D wisD S         X* 3 2
Natuurkunde nat S+C       X* X 4 4
Scheikunde schk S+C       X X 4 3
Biologie biol S+C       X X* 4 3
Natuur, leven en technologie nlt S       X* X* 3 3
Informatica inf S       X* X* 3 3
Economie econ S+C   X* X     4 3
Bedrijfseconomie beco S+C     X*     3 3
Kunst(muziek) kumu S   X*       2 2
Kunst(beeldende vormgeving) kubv S   X*       2 2
Theoretische gedeelte uit kumu en kubv kua++ C   X*       1 2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Uitleg bij keuzevakken:
In CM: 1 van ak, maw, econ: 1 van fatl, dutl: 1 van kumu, kubv, fatl, dutl 
In EM: 1 van fatl, dutl, beco, ak, maw
In NG: 1 van nlt, ak, nat, inf (in combinatie met wisB)
In NT: 1 van nlt, wisD, biol, inf  

Toelichting bij:
*    : wisA mag vervangen worden door wisB
**   : het theoretisch gedeelte uit kumu en kubv is samengevoegd tot kua

Uitleg afkortingen:

Gem Gemeenschappelijk vak
S Schriftelijk examen
S+C Schriftelijk + Centraal examen
C Centraal examen
X verplicht vak binnen het profiel
X*  keuzevak binnen het profiel
CM profiel Cultuur & Maatschappij
EM profiel Economie & Maatschappij
NG profiel Natuur & Gezondheid
NT profiel Natuur & Techniek
H4 havo 4
H5 havo 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lessentabel atheneum 4, 5 en 6

Klik hier voor weergave op mobiel

Vak Afkorting Examen Gem CM EM NG NT A4 A5 A6
Levensbeschouwing lb S X         1 1 1
Maatschappijleer maat S X         2    
Nederlandse taal en literatuur netl S+C X         3 3 3
Engelse taal en literatuur entl S+C X         3 3 3
Mentoruur mtu nvt X         0,5 0,5 0,5
Culturele en kunstzinnige vorming ckv S X         3    
Bewegingsonderwijs bo S X         2 2 1
Studiebegeleiding en zelfwerkzaamheid sb/zw nvt X         2 2 2
Franse taal en literatuur fatl S+C   X* X*     3 3 3
Duitse taal en literatuur dutl S+C   X* X*     3 3 3
Geschiedenis ges S+C   X X     2 3 3
Aardrijkskunde ak S+C   X* X* X*   2 3 3
Maatschappijwetenschappen maw S+C   X* X*       4 4
Wiskunde A wisA+ S+C     X    X   3 3,5 3
Wiskunde B wisB S+C         X 3 4 4
Wiskunde C wisC+++ S+C   X       (3) 3,5 3
Wiskunde D wisD S         X*   3 2
Natuurkunde nat S+C       X* X 3 4 3
Scheikunde schk S+C       X X 2 3 3
Biologie biol S+C       X X* 2 3 3
Natuur, leven en technologie nlt S       X * X*   4 4
Informatica inf S       X* X*   4 3
Economie econ S+C   X* X     2 3 3
Bedrijfseconomie beco S+C     X*       4 4
Kunst (muziek) kumu S   X*         2 2
Kunst (beeldende vormgeving) kubv S   X*         2 2
Theoretische gedeelte uit kumu en kubv kua++ C             2 2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 



Uitleg bij keuzevakken:
In CM : 1 van ak, maw, econ; 1 van kumu, kubv, fatl, dutl 
In EM : 1 van moderne vreemde taal, beco, ak, maw
In NG : 1 van nlt, ak, nat, inf (in combinatie met wisB)
In NT : 1 van nlt, wisD, biol, inf     

Toelichting bij:
+       : wisA mag vervangen worden door wisB
++    : het theoretisch gedeelte uit kumu en kubv is samengevoegd tot kua
+++ : wisC wordt in A4 bij wisA gevoegd

Uitleg afkortingen:

Gem Gemeenschappelijk vak
S Schriftelijk examen
S+C Schriftelijk + Centraal examen
C Centraal examen
X verplicht vak binnen het profiel
X*  keuzevak binnen het profiel
CM profiel Cultuur & Maatschappij
EM profiel Economie & Maatschappij
NG profiel Natuur & Gezondheid
NT profiel Natuur & Techniek
A4 atheneum 4
A5 atheneum 5
A6 atheneum 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maatschappelijke stage

Alle leerlingen in de tweede klas van het Altena College lopen dertig uur maatschappelijke stage. Ze doen daarmee ervaring op en leren hoe het is om iets voor de maatschappij te doen. Ook leren ze om contact te leggen, afspraken te maken en nakomen en samenwerken. Hoewel de overheid maatschappelijke stages niet meer subsidieert, gaat het Altena College er zeker mee door, ervan overtuigd dat het een win-winsituatie is voor de leerling én de maatschappij.